Dag 5 Op een klein stationnetje - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van William, Cindy, Melissa en Melanie Zoon - WaarBenJij.nu Dag 5 Op een klein stationnetje - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van William, Cindy, Melissa en Melanie Zoon - WaarBenJij.nu

Dag 5 Op een klein stationnetje

Door: Cindy en William

Blijf op de hoogte en volg William, Cindy, Melissa en Melanie

16 Juli 2019 | Nieuw Zeeland, Westport

Vandaag ging de wekker lekker op tijd. 6.20 uur om precies te zijn. Iedereen weer een snel de laatste dingen in de koffers en tassen. William maakt voor iedereen de boterhammen klaar. Straks hebben we tijd genoeg om dit op te peuzelen. De taxi is eerder dan de afgesproken tijd, dus we kunnen op pad. Deze taxi chauffeur stelt zich netjes voor en kletst er lekker op los. Het verhaal dat hij verteld is minder leuk, want hij blijkt sinds 10 dagen weduwnaar te zijn en daarom maar besloten te hebben om door te gaan met werken. Hij is nu 64 jaar en werkt 70 uur in 6 dagen per week. We geven hem een extraatje bij het uitstappen. Het inchecken van onze reis met de Tranzalpine is zo gepiept en we mogen de koffers in de daarvoor bestemde wagon brengen. Ze staan helemaal achteraan, want de wagon is nog leeg. Dan nog wachten tot de wagon waar we mogen plaatsnemen opengaat. We hebben wagon E en een tafel tot onze beschikking. Als we de wagon binnenstappen zitten er al mensen. Ik (Cindy) laat ons kaartje zien en zeg dat wij daar horen te zitten. De mevrouw reageert wat onvriendelijk en tikt wat verbolgen op haar tickets. Ok dan ga ik wel terug naar de incheckbalie. Daar zullen ze het wel weten toch? Een vriendelijke meneer loopt met me mee en vraagt de mevrouw haar kaartje te laten zien. Ja, daar zit de vergissing. Ze hebben de plaatsen voor hun terugreis ingenomen en moeten op de heenweg elders gaan zitten. We gaan lekker zitten en wachten op het vertrek. Naast ons zit een Oma, tante en twee neefje hebben wij het vermoeden. De jongste (5) is zo blij dat hij met de trein gaat dat hij overal enthousiast op reageert. Oma zegt hem steeds zacht te praten, maar het valt best wel mee. Hij heeft zich 5 uur lang prima en rustig vermaakt. Onderweg zien we vele wonderschone uitzichten, bergen, moerassen, rivieren, meren, koeien, schapen en helaas ook regen. De trein rijdt van de oostkust naar de westkust en gaat over de Arthur’s pass. Daar begon het met regenen en hield het niet meer op tot Greymouth. Onderweg krijg je een koptelefoon en wordt er telkens aangegeven wanneer het audioverhaal gaat vertellen. Interessant maar soms ook iets te lang, waardoor je de draad een beetje kwijt raakte. Nadat we al een heleboel mensen door onze wagon hadden zien lopen, kwamen we erachter dat je vanuit de eerste wagon foto’s kon maken zonder dat je een raam voor je neus hebt. Wel erg fris zo in de buitenlucht, maar de foto’s worden wel mooier. Om 13.05 uur komen we in Greymouth aan. William gaat de auto vast ophalen en Cindy en de meiden wachten op de koffers. Aan de overkant is een supermarkt waar we meteen de voedselvoorraad aanvullen, zodat als we straks aankomen ook meteen te eten hebben. Dan onderweg naar onze eerste bezienswaardigheid. Er is een uitkijkpunt aan de rand van Greymouth. Point Elizabeth zou een prachtig uitzicht geven over de zee. Helaas regent het nog steeds en slaan we deze wandeling over. We rijden 40 km door naar Punakaiki waar we de Pancake Rocks en Blowholes walk gaan doen. Het weer klaart onderweg op dus daar kunnen we de wandeling doen. Het is maar 20-30 min maar zeker de moeite waard. Wat een mooie plek. De rotsen zien er uit alsof het een stapel pannenkoeken zijn. En door de gaten en openingen komt de zee zo hard binnen klotsen dat het een soort fontein is. De naam zegt dus alles. Onderweg van Westport stoppen we nog een paar keer om nog foto’s te maken van de prachtige omgeving. In het appartement installeren we ons en zetten de tv aan. Daar horen we op het nieuws dat de ferry die wij overmorgen gaan nemen uit de vaart is gehaald, omdat hij kapot is gegaan. We hebben echter nog geen bericht van de maatschappij zelf gekregen. Morgen maar even informeren hoe we dit gaan doen. Zwemmen is wat ver. Na het eten gaan we nog even het verslag schrijven en een potje kaarten. Helaas duurt het inloggen en uploaden meer dan een half uur. Het is uiteindelijk gelukt door buiten te gaan zitten bij de receptie van het appartement.

• 16 Juli 2019 - 08:37

EvelienZoon.:

Leuke trein reis geweest,
    Het is te hopen dat de ferry morgen vaart en dat het lekker weer is.

Gr.van ons.

• 16 Juli 2019 - 11:46

Eva:

Wat leuk om te lezen. Ik heb de hele treinreis in de mist meegemaakt. Hihi. De pancake rocks en de blowholes vond ik ook bijzonder. Hihi.
    Veel plezier in Westport. Daar wonen mn oom en tante!
    Ik lees jullie avonturen graag verder mee.
    Groetjes Eva

• 16 Juli 2019 - 11:52

Henk:

Mooi verhaal avonturen genoeg have fun enjoy

• 16 Juli 2019 - 16:55

Wilma:

Wat een ongelooflijk druk programma, maar wel heeeel interessant. Het zal voor jullie wederom een hele belevenis zijn. En dan te bedenken dat jullie er pas 5 dagen op hebben zitten. Waar halen jullie de tijd en de energie vandaan om evengoed nog zo uitgebreid verslag te doen. Geweldig. Veel plezier en wacht met belangstelling het vervolg af. Groetjes van ons.

• 20 Juli 2019 - 14:02

Dorine Balk:

Wat een prachtige foto's!!!