Door bosbrand gereden - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van William, Cindy, Melissa en Melanie Zoon - WaarBenJij.nu Door bosbrand gereden - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van William, Cindy, Melissa en Melanie Zoon - WaarBenJij.nu

Door bosbrand gereden

Door: Cindy en William

02 Augustus 2014 | Australië, Coffs Harbour

Na de gezellige avond gisteren beginnen we met een alternatief ontbijt op bed. Dit motel heeft geen keuken, dus ook geen borden en bestek. Je kan een kopje koffie zetten met de waterkoker en een broodje roosteren met het broodrooster. Wij zijn inmiddels overal op voorbereid en hebben papieren bordjes en plastic bestek. De meiden hebben doosjes met cornflakes en andere muesli dingen voor één persoon waar je de melk in kan gieten. Iedereen blijft lekker in zijn bedje liggen/zitten om het ontbijt te nuttigen. Na het ontbijt pakken we onze biezen weer en gaan onderweg naar Bangalow waar een Farmersmarket is. Het dorpje is zo groot dat we in eerste instantie het dorp alweer uitrijden voordat we iets van een markt gezien hebben. Omkeren en opnieuw proberen. Daar zien we een bordje voor de parkeerplaats. We hebben net het laatste plekje en lopen naar de markt. Allemaal lokale boeren prijzen hun producten aan. Er zijn ongeveer 15 marktkramen en een zanger. We halen een paar broodjes voor de lunch en een kilo aardbeien voor vanavond en gaan we verder naar Byron Bay. Mariette vertelde dat hier een lighthouse outlook was, dus we rijden voor de zoveelste keer naar een lighthouse. Een zeer mooi plekje hoog op een klif. Bovenop gekomen rijden we weer het laatste parkeerplekje tegemoet. Op de lookout maken we prachtige foto’s van het uitzicht en van een rare meneer die ons aan Paul Turner deed denken. Gekke legging en een shirtje, hoofdtelefoon op zijn hoofd en gek aan het doen. Hij laat een groepje kinderen een gek dansje doen en dan gaan ze weer weg.
Vanaf het uitkijkpunt zien we een groep dolfijnen zwemmen. We proberen daar ook een mooie foto van te maken, maar het is erg ver weg.
We halen nog een bakkie to go en rijden naar Lennox Head, daar zoeken we wat Syl en Tim ons gisteren hebben verteld. Een meer met water dat rood/bruin lijkt en een mooi strand waar zij lekker surfen. We hebben het gevonden. Op een bankje bij het strand hebben we de broodjes gegeten.
Nu gaan we dit mooie plekje verlaten om naar Coffs Harbour te rijden. Tomtom wijst ons de weg en dit keer laat hij ons een weg rijden waar bijna niemand rijdt. We vragen altijd om de snelste route en blijkbaar was dit het snelste. Het was zeker het mooiste. We hebben een arend zien vliegen, een struisvogel en een groep kangoeroes zien staan.
In de verte zien we donkere lucht en we ruiken een sterke brandlucht. We rijden steeds dichterbij, maar zien verder geen tekens dat we niet verder kunnen. Als we weer terug op de snelweg rijden wordt de lucht en de stank alleen maar erger. Op een gegeven moment rijden we tussen de rokende bomen en bosjes. Af en toe is er zelfs een vuurhaard te zien. We zien nergens mensen en alleen bij een paar huizen is brandweer aanwezig. Eenmaal de brand voorbij is de lucht weer helder en blauw.
We rijden door naar Woolgoolga waar je vanaf een lookout walvissen kan zien. Het weer is echter vandaag heel winderig en de zee heel onrustig, dus we hebben pech. Geen walvis te zien. Wel weer een super uitzicht. Nog het laatste stukje naar Coffs Harbour waar we weer een appartement geboekt hebben. Een “groot” complex, maar er is geen lift. Sjouwen maar met de bagage. Even boodschappen doen in de lokale supermarkt. Daarna een was erin gedaan, maar hier werkt het net weer even anders. Bij centrifugeren moet je erop gaan zitten, anders trilt je machine uit het was hok, apart. Dat was een vergissing. Rib uit je lijf en niet eens lekker. William en Cindy gaan nog even kijken waar de haven is.

• 02 Augustus 2014 - 14:27

Ger.Zoon:

Zo zie maar altijd verrassend waar/hoe je terecht komt.
    Dat maakt deze reis spannend en zul je steeds je improvisatie talenten moeten aanspreken.
    Zo te zien lukt dat goed.